Andreas Nikolaus „Niki” Lauda (Bécs, 1949. február 22. – ) osztrák vállalkozó, volt Forma 1-versenyző és háromszoros világbajnok (1975, 1977, 1984).
Niki Lauda
Állampolgárság |
osztrák |
Formula–1-es pályafutása |
Aktív évei |
1971-1979, 1982 – 1985 |
Csapata(i) |
March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren, |
Nagydíjak száma |
172 |
Világbajnoki címek |
3 |
Győzelmek |
25 |
Dobogós helyezések |
54 |
Első rajtkockák |
24 |
Leggyorsabb körök |
24 |
Első Nagydíj |
1971 Osztrák Nagydíj |
Első győzelem |
1974 Spanyol Nagydíj |
Utolsó győzelem |
1985 Holland Nagydíj |
Utolsó Nagydíj |
1985 Ausztrál Nagydíj |
|
Niki Lauda 1971-1972 között a March Forma 1-es csapat pilótája, 1973-ban a B.R.M. autóit vezette. 1974-1977 között a Ferrari pilótája. 1975-ben világbajnok, 1976-ban a Nürburgringen súlyos égési sérüléseket szenvedett egy balesetben. A világbajnoki címet az utolsó, esős futamon elvesztette James Hunttal szemben. 1977-ben visszaszerezte világbajnoki címét, de összeveszett Enzo Ferrarival, és év közben elhagyta a csapatot. 1978-1979 között a Bernie Ecclestone által irányított Brabham csapat versenyzője volt. Év végén visszavonult, légitársaságát, a Lauda Airt irányította.
1982-ben visszatért a forma 1-be, és visszatérése utáni harmadik versenyét rögtön meg is nyerte. 1982-1985 között a McLaren autóit vezette, 1984-ben harmadszor is világbajnok lett.
A repülés mellett a forma 1-ben tovább dolgozott. Tanácsadó volt a Ferrarinál és a Jaguar istállónál. Jelenleg a német RTL televízió szakkommentátora.
1976. augusztus elseje fekete nap a Forma-1 naptárában. A Német Nagydíjnak otthont adó Nürburgring akkor még nem a ma ismert vonalvezetésű pálya, hanem a leghosszabb és talán legveszélyesebb ring volt a versenysorozat helyszínei közül. A 22 kilométeres pályát Jackie Stewart Zöld Pokolnak hívta annak ellenére, hogy háromszor is nyert itt. Niki Lauda címvédőként állt a rajtrácson és első nürburgringi győzelmére készült. Nem is sejtette, hogy élete két kör elteltével gyökeresen megváltozik.
Lauda az elrontott rajt után Hunt-tal együtt hátrébb szorult, a vezetést Reggazoni vette át. A vizes aszfalton többen megpördültek és a mezőny nagy része kiállt kereket cserélni. A teljesen összekavarodott mezőny azonban nem sokáig körözhetett. Lauda a Bergwerknél elvesztette uralmát Ferrarija fölött, a kocsi hatalmas sebességgel csapódott a pályát szegélyező korlátnak, ami visszalökte azt az aszfaltcsíkra. A versenyben Lauda mögött hajtó Brett Lunger már nem tudta kikerülni a sérült versenyautót, összeütköztek, Lauda Ferrarija kigyulladt.
A 27 éves Lauda tehetetlenül ült a lángoló autóban, életét pilótatársai bátorságának köszönheti, akik másodpercekkel az autó felrobbanása előtt tudták kiszabadítani a roncsból. Lunger, Guy Edwards, Arturo Merzario és Harald Ert voltak azok, akik 37 másodperc után ki tudták szabadítani Laudát a lángoló autóból. A fiatal osztrák versenyző súlyos égési sérüléseket szenvedett, a Mannheim-i kórházban az életéért küzdöttek. Égési sérülései és a belélegzett füst miatt állapota kritikus volt. Orvosai mindent megtettek érte, állapota csak négy nap múlva stabilizálódott, de sérülései örökre nyomot hagytak arcán. A balesetet egy kisfiú örökítette meg, a képeket szerte a világon leközölték. A Nürburgring felett eljárt az idő, az egyre gyorsuló versenyautóknak már nem volt biztonságos ez a pálya. A ring licenszét visszavonták, a Német Nagydíj Hockenheim-be költözött.
Szörnyű balesete után hat héttel Lauda akaraterejének és bátorságának bizonyságául már újra a Ferrariban ült, végigversenyezte az idényt. Lauda később személyesen köszönte meg a segítséget megmentőinek, akik közül Merzarionak - akivel nem volt túl jó viszonyban - adta monte-carlói pole pozíciójáért kapott aranyóráját. Az 1976-os évet Lauda a második helyen zárta, címvédéséhez egyetlen pont hiányzott.