Pedro de la Rosa – Adatlap
|
Állampolgárság |
spanyol |
Aktív évei |
1999, 2002, 2005–2006 |
Csapata(i) |
Jordan Arrows, Jaguar |
Nagydíjak száma |
71 |
Világbajnoki címek |
0 |
Győzelmek |
0 |
Dobogós helyezések |
1 |
Első rajtkockák |
0 |
Leggyorsabb körök |
1 |
Első Nagydíj |
1999 Ausztrál Nagydíj |
Első győzelem |
nem nyert futamot |
Utolsó győzelem |
nem nyert futamot |
Utolsó Nagydíj |
2006 Brazil Nagydíj |
Pedro Martínez de la Rosa (Barcelona, 1971. február 24. – ) egy spanyol forma 1-es autóversenyző.
71 nagydíjon vett részt, először 1999. március 7-én. Azon nagyon kevés pilóta közé tartozik, aki élete első futamán már pontot szerzett. Összesen 6 bajnoki pontot szerzett a régi pontozási rendszerben, majd az új számítási rend szerint további 22-t.
Karrierjének kezdete
Sok pályatársától eltérően de la Rosa pályafutását európai rádióirányítású autóversenyben kezdte. 1983 és 1987 között kétszer lett ennek a sorozatnak a bajnoka. Ezt követően elkezdett kartingozni, amiben 1988-ban kezdett el versenyezni. 1989-ben a Spanyol Formula Fiat Uno csapatához, akikkel 1989-ben megszerezte a bajnoki címet.
Hivatásos karrierje
1990-ben de la Rosa a spanyol Formula Ford 1600 sorozathoz csatlakozott, ahol ebben az évben bajnok lett. Szintén részt vett a Brit Formula Renault versenybe is, ahol hat futam alatt két alkalommal léphetett dobogóra. 1991-ben a spanyol Formula Renault szériában három dobogós helyezéssel negyedik helyen zárta a viadalt. 1992-ben mind az európai, mind a brit Formula Renault sorozatnak is a ő lett a bajnoka. Bár a következő két évben nem ért el nagy eredményt, 1995-ben a japán Formula 3 sorozatot megnyerte, s a Macau Nagydíjon harmadik helyen ért célba. 1996-ban Pedro mind a Formula Nippon F30000, mind az All Japan GT Bajnokságban a nyolcadik helyen végzett. Később mindkét futamot megnyerte.
A forma 1-ig vezető út
1998-ban csatlakozott de la Rosa az utazó cirkuszhoz, ahol a Jordan csapat tesztpilótája volt. 1999-ben az Arrowshoz szerződött, ahol első futamán megszerezte ebben a sorozatban az első pontját. 2000-ben javított teljesítményén, s mind a hockenheimi pályán, mind a Nürburgringen pontot szerzett. A következő két évre a Jaguarhoz szerződött, ahol sok problémája volt csapattárásával, Eddie Irvine-nal. 2001-ben szerzett 3 pontot, de a következő idényben nem ért el pontot érő helyet. Emiatt 2003-ban a visszavonuló Irvine-nal együtt elbocsátották.
A McLaren tesztpilótája lett, majd 2005-ben Juan Pablo Montoya vállsérülése miatt ő vezette a csapat egyik kocsiját a bahreini nagydíjon. Egyetlen leggyorsabb körét ezen a versenyen teljesítette.
2006. július 11-én bejelentették, hogy de la Rosa veheti át a megüresedett autót, ami Montoya amerikai NASCAR-ba történő távozása miatt maradt vezető nélkül. A 2006-os magyar nagydíjon Janson Button után másodikként ért célba; életében először állhatott dobogóra. Az elején még kérdéses volt, hogy a szezon végéig marad-e, de néhány sikeres versenyzést követően kétség sem fért hozzá.
Hosszú találgatásokat követően kiderült, hogy Fernando Alonso mellett Lewis Hamiltoné lesz a másik autó.
2005-ben, miikor nem kellett versenyeznie, a spanyol Telecinco szakkommentátora volt. 2007-től a McLaren Mercedes tesztpilótája.