Bernie Ecclestone a Forma 1 tulajdonosa.
Élete
Bernie Ecclestone 1930-ban az angliai Ipswichben született egy halászkapitány fiaként. Bernie gyerek volt, amikor a család Bexleyheath-ba, egy London déli vonzáskörzetében fekvő kisvárosba költözött. Ecclestone 16 évesen otthagyja az iskolát és a helyi gázüzemben kezd el dolgozni. Már ebben az időben megfertőzi a benzingőz és motorral kezd versenyezni, szabadidejében pedig motoralkatrészekkel és használt motorokkal kereskedik. Az üzlet egészen jól megy, ezért Ecclestone otthagyja asszisztensi állását a gázműveknél és barátjával Fred Cromptonnal közösen Compton & Ecclestone néven saját motorkerékpár kereskedést nyit. Bernie később kivásárolja Cromptont és Nagy-Britannia legnagyobb motorkerékpár kereskedő hálózatává építi ki cégét. 1949 -ben egy rövid időre az autóversenyzésbe is belekóstol, de miután Brand Hatch-ben egy Forma-3-as versenyen balesetet szenved, inkább az üzletre koncentrál. Elsősorban autóaukciókkal, ingatlanokkal és kölcsönök közvetítésével foglalkozik.
Ecclestone beteszi a lábát a Forma 1-be [s
Ecclestone 1957-ben visszatér a versenypályákra, de nem mint versenyző, hanem mint menedzser. Megvásárolja Connaught Forma 1-es csapatot és a wales-i Stuart Lewis-Evans-szel elindul a világbajnokságon. 1958-ban Monacóban ő maga is autóba ül, de nem sikerül kvalifikálja magát a versenyre. (A Lotus csapat ezen a versenyen mutatkozott be először az F1-ben.) Év végén Lewis-Evans az életét veszti a Marokkói GP-n, miután felrobban a motorja és súlyos égési sérüléseket szenved. Ennek hatására Ecclestone újra kiszáll a Forma 1-ből. A 60-asévek elején többször kilátogat a versenyekre, ahol barátságot köt a Cooper csapat menedzserével Salvadorival, aki bemutatja neki a fiatal osztrák pilótát Jochen Rindttet. Ecclestone Rindt menedzsere és üzleti partnere lesz, vele együtt kerül a Lotus csapathoz, ahol 1968 és 69-ben, amolyan sportigazgató. Rindt 1970-ben Monzában balesetet szenvedés és meghal, az osztrák pilóta csak később posztumusz nyeri meg a világbajnoki címet. Ecclestone-ben mély nyomot hagy barátja elvesztése és újra hátat fordít a Forma 1 világának.
Egészen két évre, mert 1972-ben megvásárolja Ron Tauranactól a Brabham istállót, amely a kezei között a Forma 1 egyik élcsapatává válik. Miután látja, hogy milyen szervezetlen a száguldó cirkusz, 1974-ben más istálló tulajdonosokkal, Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrell-lel und Frank Williams-szel megalapítja a Forma 1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan alakult szervezet 1975-ben harcba szállt az FIA-val, jobb rendezést és nagyobb részesedést követelve a bevételből. Később a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tesz a kOCA, amelynek vezetője 1978-tól Bernie Ecclestone lesz, a szervezet jogi tanácsadója pedig Max Mosley. A Forma 1 kereskedelmi jogait érintő vita évekig elhúzódik. A FOCA szinte háborút visel a FIA testvérszervezete a FISA és vezetője Jean Marie Balestre ellen. Többször majdnem két részre szakad a Forma 1. Végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárja le a háborút, amelybe a FOCA kapja meg a tévés közvetítések jogát.
Két világbajnoki cím a Brabhammal
Mindeközben csapata a Brabham szép sikereket ér el, 1981 és 83-ban a brazil Nelson Piquet győz a világbajnokságon, az utóbbit már a BMW turbó-motorjaival éri el az istálló. Amikor 1987-ben az első Concorde-egyezmény lejár, Ecclestone-t választják az FIA PR-elnökhelyettesévé, a Brabhamra pedig egyre kevesebb ideje marad, így 1988-ban eladja a csapatot, az Alfa Romeónak (tulajdonképpen a Ferrarinak). Mivel a kereskedelmi és tévés jogok értékesítése ebben az időben nehéz és rizikós volt, a csapatok, amelyek ezek felett rendelkeztek átadták ezt Ecclestone-nak, aki vállalta a kockázatot. Bernie Ecclestone létrehozta a FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), amely az F1 kereskedelmi jogai fölött rendelkezett. A bevétel 48%-át a csapatok kapták, 30%-a az FIA-t illette, 23 százalék pedig a FOCA-é lett. Az üzlet aranybányának bizonyult: Bernie Ecclestone 1993-ban már évi 45 millió dollárra tett szert.
A Forma 1 felvásárlása
1995-ben az FIA úgy döntött, hogy bérbe adja a kereskedelmi jogokat Ecclestone cégének a FOM-nak. A Formula One Management ezért 14 éven keresztül évente fizet a szövetségnek. A Forma 1-es csapatok felháborodtak a döntésen és amikor 1997-ben a Concorde egyezmény újbóli meghosszabítására került sor, a McLaren, a Williams és a Tyrrell nem volt hajlandó aláírni a szerződést. De végül ők is beadták a derekukat. Közben megalapította a SLEC céget, amely a tévés jogok felett rendelkezik és Ecclestone felesége, Slavica tulajdonában van (papíron). 1999-től Ecclestone fokozatosan eladja a céget, először 12,5%-át a Morgan Grenfell banknak 325 millió dollárért, majd 37,5%-ot a Hellman & Friedman befektetési csoportnak 725,5 millió dollárért. Az 50%-os tulajdonrész később az EM.TV cégéhez kerül 1,65 millió dollárért és vásárlási jogot szerez további 25%-ra. Amikor az EM.TV csődöt jelet, Leo Kirch médiamogul kezébe kerül a SLEC 50%-a, amelyhez vásárol még további 25%-ot. A fennmaradó 25 százalék továbbra is Ecclestone család tulajdonában marad.
Ecclestone 1985-ben vette feleségül az egykori horvát modellt Slavicát (44), a tanú Max Mosley volt. Második házasságából két lánya született, Tamara (18) és Petra (14). A 28 éves Deborah Ecclestone első házasságából származik. A csupán 1 méter 60 centi magas üzletember vagyonát 2 milliárd dollárra taksálják.
Néhány kép Bernie Ecclestone-ról: