A McLaren istálló alapítója, Bruce McLaren 1937. augusztus 30.-án látta meg a napvilágot Új-Zélandon, Auckland városában. Már az 1950-es évek közepén versenyezni kezdett hazájában. Az együléses versenyautókat részesítette előnyben, és 1958-ban immár Európában győzelmet aratott egy Formula 2-es futamon. F1-es bemutatkozására ?59-ben került sor, amikor egy Cooperrel versenyzett. Folyamatosan a pontszerző zónában ért célba, az évad utolsó versenyén pedig learatta pályafutása első Formula 1-es győzelmét, Sebringben. Ezzel Bruce McLaren lett a sportág történetének legfiatalabb futamgyőztese. 22 éves volt ekkor. 1960-ban Jack Brabham mögött a második számú pilóta szerepét töltötte be, de a következő évben már ő volt csapata első számú versenyzője, mert Brabham vette a kalapját, és távozott. Néhány eredménytelen év következett, majd McLaren úgy döntött, hogy megalapítja saját istállóját. A csapat a Bruce Mclaren Motor Racing Ltd. nevet kapta, és saját konstrukciókat gyártott. Technikai tudásának köszönhetően McLaren hamar felvirágoztatta vállalkozását.
Első F1-es karosszériáját Robin Herd tervezte és építette meg 1966-ban. Balszerencséjére ez volt a háromliteres erőforrások első szezonja, így a McLaren által használt olasz Serenissima és a túlsúlyos Ford motorok gyengének bizonyultak. A ?66-os Brit Nagydíjon szerezte meg a csapatvezető az első pontot az istálló számára, amikor a tizenharmadik helyről indulva a hatodik helyen ért célba. A Herd által tervezett M7-es, amely a Ford Cosworth legendás DFV erőforrásával volt felvértezve, igazi szenzációnak bizonyult. A McLaren megszerezte első futamgyőzelmét a Bajnokok Versenyén, Bruce révén. Denny Hulme 1968-ban csatlakozott az alakulathoz, így a McLaren-Hulme pilótakettős indult harcba a világbajnoki címért, melyet végül Graham Hill nyert el, az idény utolsó futamán.
Észak-Amerikában, a CanAm sportkocsiszériában a McLaren igazi nagyhatalom volt, de sajnos 1970 júniusában Bruce McLaren földi pályafutása befejeződött. Egy CanAm autót tesztelt Goodwoodban, amikor halálos balesetet szenvedett. A csapat folytatta a munkát, és az M7-es is jónak bizonyult, az igazi áttörést azonban az M23-as modell hozta, amely Denny Hulme és Peter Revson irányításával három futamot nyert az 1973-as bajnoki sorozatban. A McLaren csapat első konstruktőri világbajnoki címét 1974-ben nyerte amikor Emerson Fittipaldi érkezett hozzájuk a Lotustól. Három győzelem, és jónéhány pontszerző hely szükségeltetett az első komoly sikerhez. Nem sikerült ismételniük 1975-ben, mert Niki Lauda és a Ferrari megakadályozta őket ebben. Az év végén Fittipaldi távozott, helyére pedig James Hunt érkezett a McLarenhez. Egy igazi drámai szezon volt a következő. Hunt egy pont előnnyel elhódította az egyéni vb-címet, míg a konstruktőrök serlege a Ferrarié lett. ?77-ben Hunt háromszor győzött, mégsem tudta megvédeni bajnoki címét.
Képek:
|